poniedziałek, 10 września 2012

Jak wydać grę i zarobić?

Cieszę się, że Głębia Przestrzeni wytrzymuje kolejną rundę w rankingu bestsellerów RPG - siedzi tam już kilka tygodni. Nie mniej jednak młodym podnieconym twórcom gier pragnę przypomnieć, że sukces to będzie, ale jak z pierwszego miejsca zrzuci Neuroshimę i wytrzyma taki pojedynek przez rok. Przypomnę też losy wydanego niedawno Charakternika, który poniósł sromotną klęskę na życzenie autora.

Jakie są różnice między obiema grami? Nie będę wchodził w szczegóły wydawnicze, bo to ma drugorzędne znaczenie. Autor Głębi Przestrzeni - jakkolwiek nie wróżę grze sukcesu - odrobił lekcje. O tej grze dowiedziałem się już dawno temu (chyba na Pyrkonie 2011, a może wcześniej) - autor chciał ją wydać i miał już wówczas ogromną porcję materiału, który pokazywał wydawnictwom. Dzięki czemu, kiedy przyszło już do wydania gry, nie musiał w pośpiechu dopisywać rozdziałów, ale mógł pozycję redagować, poprawiać i korygować.

Ważniejsze jest jednak co innego. Głębia Przestrzeni pojawiła się w przestrzeni konwentowej, pojawiła się w sieci, na długo przed ukazaniem się drukiem. Każdego miesiąca autor mógł rzucić k20 i dodać wynik do liczby fanów i zainteresowanych jego grą. Charakternik pojawił się niczym głośny bąk w zatłoczonym miejscu - i nawet jeśli pachnie lawendowo, to nikt na ten zapach nie był gotowy.

O tym, że wydanie gry RPG w polskich realiach traktuję jak strzał we własne kolano już wiecie. Oczywiście to moje zdanie, bo przecież się da. Przecież można kupić świetną licencję na grę o "śpiącym w głębinach" i zrobić na tym kupę kasy wydając przy okazji dodatek, na który wszyscy fani gry w kraju czekali od 15 lat. Pewnie, że można - jak się chce i potrafi. Ale, że jest to równie trudne jak złapanie komara za jaja to inna sprawa.

Tu pozwolę sobie podlinkować do dwóch tekstów, które przeczytałem dzięki serwisowi Bagno. Pierwszy jest po angielsku i dotyczy procesu powstania gry niezależnej (oraz krociowych zysków), drugi po polsku i dotyczy pisania i wydawania powieście w polskich realiach - wydaje się, że to nie ma związku, ale zaręczam, wiem z doświadczenia, że to samo dotyczy przyszłego autora gry fabularnej. Warto oba mieć na względzie.

8 komentarzy:

  1. Gdzie siedzi? Na Rebelu nie ma w zestawieniu.

    OdpowiedzUsuń
  2. Raz że coś nie siedzi, a dwa że chyba krociowych zysków nie było skoro Ci od Przedwiecznego od roku nie mogą wypuścić jednego dodatku...

    OdpowiedzUsuń
  3. @Seji: Dziś rano jeszcze siedziało - znaczy się, górka się skończyła, szczyt osiągnięty, noga złamana i TOPR zwozi już na dół. No nic, Głębia wlazła na ring i poleciała w Przestrzeń (naprawdę chciałem być optymistą, aby w kółko nie powtarzać, że już o tym pisałem, ale kaskaderzy nie słuchają).

    @KFC: nie o forsę się rozchodzi, zaręczam.

    OdpowiedzUsuń
  4. Heh, o co by się nie rozchodziło, to najgorsze jest to że napiszą coś raz na kwartał i cisza... Nie żeby Portal czy GRamel byli mistrzami bo sami mają różne poślizgi i problemy. Ale tu już dochodzi do absurdów, kilka dni po Avie mieliśmy znać nową datę premiery - jest już ponad miesiąc i cisza.. Nie mówiąć o 2-3 miesięcznych przerwach między wpisami na stronie. Z takim podejściem to na wielu osobach nie zarobią. Też można dopisać do listy, jako anty przykład...

    OdpowiedzUsuń
  5. Tak gwoli ścisłości - skończył się w Rebelu po prostu aktualnie dostarczony nakład i pewnie stąd te wnioski :)
    Na sprzedaż nie narzekam, ale nie ukrywam że Głębia Przestrzeni to inna liga ilościowa niż produkty spod znaku SW czy Chaosium ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. W takim razie miło mi słyszeć, że to z winy nakładu - Neuroshima tez z niknęła na dwa tygodnie z tego powodu. Będę monitorował czy wróci.

    OdpowiedzUsuń
  7. Jeśli masz Neuro jakieś wtyki u Rathora o przypomnij się z Gaslightem ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Szkoda by mi było moich wtyczek. ;)

    OdpowiedzUsuń